A dzisiaj, dla urozmaicenia, chciałybyśmy przedstawić filmik prezentujący pracę logopedy z dzieckiem autystycznym. Michałek ma pięć lat. Jest pacjentem logopedycznym od lat trzech. Jego postępy są ogromne.
Trzymamy kciuki za dalsze sukcesy.
http://www.youtube.com/watch?v=aOIef7s08Xk
Na naszym blogu chciałybyśmy przybliżyć nieco metody pracy nad rozwojem mowy u dzieci autystycznych.
niedziela, 6 stycznia 2013
wtorek, 1 stycznia 2013
Dwutorowość terapii logopedycznej dziecka autystycznego
Przed rozpoczęciem terapii logopedycznej dziecka z autyzmem, musimy przyjąć specyficzną postawę, bowiem u dzieci z tym zespołem terapia ma charakter dwutorowy. Logopeda musi traktować mowę oraz komunikację jako dwa odrębne tory, ponieważ najczęściej nauka komunikacji nie wiąże się bezpośrednio z nauką mowy. Dziecko nie musi mówić, by zacząć pracę nad komunikacją. Komunikacja rozwija się zarówno na poziomie przedsymbolicznym jak i symbolicznym. Żeby umiejętność mówienia mogła służyć komunikacji, musi być spełnionych wiele czynników. Dobra komunikacja potrzebuje dobrych fundamentów.
Dwutorowość terapii logopedycznej u dzieci z autyzmem można przedstawić za pomocą takiego schematu:
I TOR: Praca nad komunikacją -> Kompetencje komunikacyjne;
II TOR: Praca nad mową -> Kompetencje językowe.
Jeśli logopeda zdecyduje się wyłącznie na drugi tor, pojawia się duże ryzyko, że dziecko nie nauczy się funkcjonalności mowy, a w konsekwencji nie będzie jej używać. Również tempo rozwoju mowy będzie powolne, może się ona stać narzędziem komunikacji bardzo późno lub nawet wcale. Mowa nie zawsze jest wyznacznikiem pojawienia się komunikacji.
W kolejnych postach dowiecie się, na czym skupiać się w przypadku terapii logopedycznej małego dziecka z nierozwiniętym językiem mówionym.
Subskrybuj:
Posty (Atom)