poniedziałek, 17 grudnia 2012

Logopedyczne trudności dzieci z autyzmem

Problemy dzieci z autyzmem na płaszczyźnie logopedycznej:


1. Trudności w zakresie komunikacji niewerbalnej u dzieci z nierozwiniętym językiem mówionym:


• brak / niekonsekwentne wykorzystywanie gestu wskazywania palcem;
• używanie ręki osoby dorosłej w charakterystyczny sposób;
• brak przeczenia głową na "nie";
• brak kiwania głową na "tak";
• zaburzenia w zakresie dzielenia pola uwagi;
• brak kompensacji braku języka mówionego gestami;
• brak [ograniczone zauważanie] rozumienia gestów innych osób;

2. Trudności w zakresie kompetencji językowych u dzieci z nierozwiniętym językiem mówionym:

• brak wokalizacji, jedynie krzyk, pojękiwania;
• wokalizacje sylabopodobne (wypowiadane bez znaczenia, wypowiadane w sytuacjach „ważnych emocjonalnie”);
• brak gotowości do powtarzania dźwięków na polecenie / mała gotowość do naśladowania;

• trudność w dokładnej ocenie rozumienia mowy, częściej ocenie podlegają reakcje na mowę;
• trudność w dokładnej ocenie budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego (wnioski na podstawie wywiadu, obserwacji czynności takich jak: jedzenie, picie oraz dodatkowych konsultacji);
• obniżona sprawność aparatu artykulacyjnego powiązana z obniżoną umiejętnością naśladowania oraz nieprawidłową kinestezją mowy;
• zaburzenia sensoryczne w obrębie aparatu artykulacyjnego.

Źródło: KONFERENCJA SZKOLENIOWO- NAUKOWA- na rzecz pomocy dzieciom i młodzieży z autyzmem „POMÓŻ MI”, Węgrów 2010.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz